Skip to content

Päivä 2: Jeesus valittu

Richard Wurmbrand, Ivan Urgant ja Natan Sharansky edustavat aseettoman kansalaismielenosoituksen henkeä, joka on juutalainen perinne vastustaa voimakkaita ja sortavia instituutioita. Heidän suorasukaisuutensa seurauksena heistä tuli kritiikkinsä kohteita kyseisiä järjestelmiä kohtaan. Tällä tavalla he seurasivat juutalaisen toverinsa, Nasaretin Jeesuksen, jalanjälkiä.

Kidutettu hänen uskonsa vuoksi – Richard Wurmbrand

Richard Wurmbrand

Richard Wurmbrand (1909-2001) oli romanialainen juutalainen, josta myöhemmin tuli luterilainen pappi. Hän opetti julkisesti Raamatusta aikana, jolloin Romania tiukasti noudatti kommunistista ateismia. Viranomaiset vangitsivat hänet vuosina 1948-1956, mukaan lukien kolmen vuoden jakso eristyssellissä ilman valoa. Vapauduttuaan hän jatkoi maanalaisten seurakuntien johtamista. Viranomaiset vangitsivat hänet uudelleen vuosina 1959-1964 usein pahoinpidellen. Lopulta kansainvälinen kampanja, joka korosti hänen tilannettaan, sai viranomaiset vapauttamaan hänet länteen.

Peruutettiin hänen tuomionsa vuoksi – Ivan Urgant

Ivan Urgant - Wikipedia
Ivan Urgant

Ivan Urgant (syntynyt 1978) toimi isäntänä Venäjän valtion televisiossa suositussa myöhäisillan talk show’ssa nimeltä “Evening Urgant”. Hän seurasi tunnettujen amerikkalaisten myöhäisillan talk show ohjelmien, kuten “The Tonight Show” ja “The Late Show”, formaattia. Ivan Urgant sai huomiota osakseen helmikuussa 2022 protestoimalla Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Hän julkaisi Instagram-tilillään “Ei sotaa” -viestin. Maassa, jossa julkiset vastalauseet hyökkäystä vastaan oli julistettu laittomiksi, se oli rohkea ja näkyvä kannanotto. Venäjän ensimmäinen kanava keskeytti pian tämän jälkeen hänen myöhäisillan ohjelmansa. Lyhyen ajan kuluttua Ivan lähti Venäjältä ja ilmestyi Israelissa.

Kielletty loistonsa vuoksi – Natan Sharansky

Nathan Sharansky - Wikipedia, vapaa tietosanakirja
Nathan Sharansky

Natan Sharansky (syntynyt 1948) oli lahjakas fyysikko, matemaatikko ja shakin ihmelapsi, joka tuli tunnetuksi yhtenä tunnetuimmista neuvostoliittolaisista kieltäytyjistä. Kieltäytyjät olivat neuvostoliittolaisia juutalaisia, joilta evättiin poistumisviisumit Israeliin 1960- ja 1970-luvuilla. Neuvostoviranomaiset kieltäytyivät myöntämästä Sharanskylle poistumisviisumia vuonna 1973 vedoten siihen, että hänen työnsä fysiikan parissa antoi hänelle pääsyn valtion salaisuuksiin. Tämän jälkeen Sharansky tuli julkiseksi aktivistiksi kaikkien kieltäytyjien puolesta 1970-luvulla, mikä oli riskialtista Neuvostoliiton hallinnon aikana.Hänet pidätettiin vuonna 1977 KGB:n toimesta, ja viranomaiset siirsivät hänet vankiloista pakkotyöleireille. Kansainvälisen kampanjan seurauksena, joka kiinnitti huomiota hänen tilanteeseensa, hän vapautettiin vuonna 1986 Mikhail Gorbatševin toimesta. Tämän jälkeen Sharansky muutti Israeliin, missä hän on tehnyt menestyksekkään poliittisen uran.

Jeesus – valittu hänen täydellisen ajoituksensa vuoksi 

Jeesus Nasaretilainen osoitti myös taipumuksensa aktivismiin suuren henkilökohtaisen riskin kautta, rohkeasti protestoidessaan voimakasta byrokratiaa vastaan. Mutta hänen kykynsä ajoittaa tekojaan ja yhdistää ne menneisyyden aikakautta määrittäviin tapahtumiin sekä suunnata niitä tulevaisuuden vapauksiin, jotka koskevat sinua ja minua, on vertaansa vailla. Olemme tarkastelleet Jeesusta hänen juutalaisen näkökulmansa kautta, ja tässä tutkimme hänen protestitoimiaan purkaen niiden huomattavan ajoituksen ja merkitykset. Tarkasteltuamme tiettyjä esimerkkejä Jeesus-Israel -teesiä, pohdimme sitä tässä yhteydessä.

Toisena Pyhän-viikon päivänä Jeesus vei protestinsa aivan uudelle tasolle ja käynnisti tapahtumien ketjun, joka muutti historian kulkua ikuisesti.

Päivämäärän merkitys

Jeesus oli juuri saapunut Jerusalemiin tarkalleen ennustettuna päivänä, satoja vuosia aiemmin, paljastaen itsensä Kristukseksi ja valoksi kansoille. Tämä päivämäärä juutalaisessa kalenterissa oli sunnuntai, Nisan 9., Passion-viikon ensimmäinen päivä. Toran määräysten vuoksi seuraava päivä, Nisan 10., oli ainutlaatuinen päivä juutalaisessa kalenterissa. Kauan ennen tätä Mooses oli antanut ohjeet valmistautua pääsiäiseen:

12 Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Egyptissä: “Tämä kuukausi on sinulle ensimmäinen kuukausi, vuoden ensimmäinen kuukausi. Tell the whole community of Israel that on the tenth day of this month each man is to take a lamb for his family, one for each household.

12. Kuu. 1-3
Uhrien ja uhrien ymmärtäminen ja se, poistetaanko ne Kristuksessa | Raamatun asioita raamatullisilla tavoilla

Joten joka 10. Nisan päivästä lähtien Mooseksen ajoista alkaen jokainen juutalainen perhe valitsi karitsan tulevaa pääsiäisjuhlaa vartenSen voitiin tehdä vasta sinä päJeesuksen aikana juutalaiset valitsivat pääsiäiskaritsat Jerusalemin temppelissä. Tämä oli sama paikka, jossa 2000 vuotta aiemmin Jumala koetteli Aabrahamia uhratakseen hänen poikansa. Nykyään tämä on paikka, jossa sijaitsevat juutalaisten Temppelivuori sekä muslimien Al-Aqsan moskeija ja Kalliomoskeija.

Joten yhdessä tiettynä paikkana (Temppelivuori), eräänä tiettynä juutalaisen vuoden päivänä (Nisan 10.), juutalaiset valitsivat pääsiäiskaritsan jokaiseen perheeseen. Voit kuvitella, että suuren ihmismäärän ja eläinten, kaupankäynnin melun sekä eri maiden valuuttojen vaihdon vuoksi Temppeli muuttui Nisan 10. päivänä vilkkaaksi markkinapaikaksi. Evankeliumi kertoo, mitä Jeesus teki tuona päivänä. Kun kertomus viittaa ‘seuraavaan päivään’, se tarkoittaa päivää Jeesuksen kuninkaallisesta saapumisesta Jerusalemiin, Nisan 10. päivää – juuri sitä päivää, jolloin juutalaiset valitsivat pääsiäiskaritsat Temppelissä.

Temppelin puhdistaminen

12 Seuraavana päivänä heidän lähtiessään Betaniasta Jeesus oli nälkäinen. 13 Nähdessään kaukaa lehtiviikunapuun hän meni selvittämään, onko sillä hedelmää. Kun hän saavutti sen, hän ei löytänyt muuta kuin lehtiä, koska se ei ollut viikunoiden aika. 14 Sitten hän sanoi puulle: “Älköön kukaan enää koskaan syökö sinun hedelmääsi.” Ja hänen opetuslapsensa kuulivat hänen sanovan sen.15 On reaching Jerusalem, Jesus entered the temple courts and began driving out those who were buying and selling there. He overturned the tables of the money changers and the benches of those selling doves,16 eivätkä sallineet kenenkään kuljettaa tavaraa temppelin pihojen läpi. 17 Ja kun hän opetti heitä, hän sanoi: “Eikö ole kirjoitettu: ‘Minun huoneeni kutsutaan rukoushuoneeksi kaikille kansoille’? Mutta sinä olet tehnyt siitä “ryöstöjen luolan”.

Kenttä 11: 12-17
Jeesus puhdistaa temppelin

Inhimillisellä tasolla Jeesus meni Temppeliin maanantaina, Nisan 10. päivänä, ja pysäytti kaupankäynnin. Osto- ja myyntitoiminta oli luonut esteen jumalanpalvelukselle, erityisesti ei-juutalaisille. Jeesus, näiden kansojen valo, mursi tämän esteen pysäyttämällä kaupallisen toiminnan.

Jumalan Karitsa valittu

Kuitenkin jotain näkymätöntä tapahtui samanaikaisesti. Tämän voimme ymmärtää Johanneksen kastajan antamasta nimikkeestä Jeesukselle aiemmin. Julistuksessaan Johannes oli sanonut:

29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: “Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Johannes 1:29
JEESUS KRISTUS KARTSAS JUMALA LAMPAAT ISÄ POIKA HENKI 8.5X11 KUVAJULISTE | eBay
Jeesus pitelee karitsaa

Yeshua oli “Jumalan Karitsa”. Aabrahamin uhrissa Jumala oli se, joka valitsi karitsan Iisakin tilalle pyytämällä sen pensaasta. Temppeli oli samassa paikassa.  

Kun Jeesus meni temppeliin Nisan 10. päivänä, Jumala valitsi hänet pääsiäiskaritsakseen.   

Jeesuksen täytyi olla temppelissä juuri tänä päivänä tullakseen valituksi. Ja hän oli.

Jeesuksen merkitys pääsiäislampaana

Miksi hänet valittiin pääsiäislampaaksi? Jeesuksen opetus yllä antaa vastauksen. Kun hän sanoi: ‘Minun huonettani kutsutaan rukoushuoneeksi kaikille kansoille’, hän lainasi Jesajaa.

Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,

ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

Jesajan 56:6-7
Jesajan historiallinen aikajana joidenkin muiden Vanhan testamentin profeettojen kanssa

“Pyhä vuori”, josta Jesaja oli kirjoittanut, oli Morian vuori, jossa Aabraham oli uhrannut Jumalan valitseman karitsan Iisakin sijaan. “Rukouksen huone” oli Temppeli, johon Jeesus meni Nisan 10. päivänä. Kuitenkin ainoastaan juutalaiset saivat uhrata Temppelissä ja juhlia pääsiäistä. Mutta Jesaja oli kirjoittanut, että “muukalaiset” (ei-juutalaiset) näkisivät jonain päivänä, että heidän polttouhrinsa ja uhrauksensa hyväksyttäisiin. Lainatessaan profeetta Jesajaa Jeesus julisti, että hänen työnsä avaisi tien Jumalalle myös ei-juutalaisille. Tuo tie oli alkanut avautua edellisenä päivänä, kun kreikkalaiset pyysivät tavata Jeesuksen.

Maailman kansat kiinnittivät huomiota korkean profiilin juutalaisaktivistien, kuten Wurmbrandin, Urgantin ja Sharanskyn, protesteihin. Jeesus sanoi, että hänen työnsä herättäisi samalla tavalla maailman kansojen huomion. Hän ei tässä vaiheessa selittänyt, miten hän tekisi tämän. Mutta jatkaessamme evankeliumin kertomusta, näemme, miten Jumalalla oli suunnitelma siunata sinua ja minua.

Seuraavat päivät Pyhän viikon ohjelmassa

Kun juutalaiset valitsivat karitsansa Nisan 10. päivänä, Torassa säädetään heidän tehtävikseen seuraavaa:

Huolehdi heistä kuun neljäntenätoista päivään asti, jolloin kaikkien Israelin yhteisön jäsenten on teurastattava heidät hämärässä.

Mooseksen kirja 12:6

Ensimmäisestä pääsiäisestä Mooseksen aikana lähtien juutalaiset ovat uhranneet pääsiäiskaritsansa joka vuosi Nisan 14. Lisäämme ‘karitsojen hoitamisen’ aikajanaan, jossa seuraamme viikon tapahtumia. Aikajanamme alaosassa lisäämme Jeesuksen toiminnan viikon toisena päivänä – hänen temppelinpuhdistuksensa ja hänen valitsemisensa Jumalan pääsiäiskaritsaksi.

Jeesuksen toiminta maanantaina – Pyhän viikon toisena päivänä – verrattuna Tooran sääntöihin

Viranomaisten merkitsemä ja valitsema 

Kun Jeesus astui sisään ja puhdisti temppelin, tämällä oli myös ihmisten tasolla vaikutuksia. Evankeliumi jatkuu kertomalla:

Milloin juutalaiset johtajat alkoivat suunnitella Jeesuksen tappamista? - BibleAsk
Vihainen kokkipappi

18 Ylipapit ja lainopettajat kuulivat tämän ja alkoivat etsiä tapaa tappaa hänet, sillä he pelkäsivät häntä, koska koko kansa oli hämmästynyt hänen opetuksestaan.

Kenttä 11:18

Puhdistaessaan temppeliä juutalaiset johtajat suuntasivat kuolemantuomion häntä kohtaan. Kuten Wurmbrand, Urgant ja Sharansky, jotka joutuivat kohteeksi vastustamiensa johtajien taholta, Jeesus oli tästä hetkestä lähtien merkitty mies.

He aloittivat kohtaamalla hänet. Evankeliumi kertoo, että seuraavana päivänä:

 27 He saapuivat jälleen Jerusalemiin, ja Jeesuksen kävellessä temppelin pihoissa ylipapit, lainopettajat ja vanhimmat tulivat hänen luokseen. 28 “Millä valtuuksilla teet näitä asioita?” he kysyivät. “Ja kuka antoi sinulle valtuudet tehdä tämä?”

Maa 11: 27-28

Seuraamme viranomaisten juonia, Jeesuksen tekoja ja Toran säädöksiä tiistaina, Pyhän viikon kolmantena päivänä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *