Skip to content

Joulu – Jeesuksen Syntymätarina

Joulua pidetään ensisijaisena globaalina juhlana, jota juhlivat kansakunnat ympäri maailmaa. Joulun juhlat ovat täynnä musiikkia, ruokaa, koristeita ja lahjoja – vaikka tarkka tapa juhlia vaihtelee maittain. Mutta historiallisessa ytimessä, joulu juhlii hieman yli 2000 vuotta sitten syntyneen köyhän juutalaisen pojan syntymää.

Joulun ainutlaatuinen olemus muuttuu ironiseksi, kun ymmärrämme, että ainoat ihmiset jotka ohittavat joulujuhlat ovat juutalaisia; juuri ne ihmiset, joista tämä juutalainen poika syntyi, joska syntyi tämä perinne. Jo pelkkä juonittelu tekee joulutarinasta tutkimisen arvoisen, mitä aiomme tehdä nyt.

Juutalaisen syntymätarina: Parempi kuin joulupukki

Lähes kaikki hahmot, jotka muodostavat tämän pojan syntymää ympäröivän draaman, olivat juutalaisia. Toinen tarinan dokumentoineista historioitsijoista oli myös juutalainen.

Jeesuksen syntymätarina on täynnä kuvia

Tämän juutalaisen vauvan syntymää ympäröivä juoni, jännitys, ja juhla, jonka juutalainen leeviitti tallensi, maalaa myöhemmät joulukuvat, kuten joulupukki, pohjoisnapa, ja tontut joulupukin työpajassa, tylsiksi vertailussa.

Levi, joka tunnetaan myös nimellä Matthew, halusi meidän tietävän varmasti, että poikavauva, josta hän kirjoitti, oli juutalainen. Joten hän aloitti kertomuksensa tällä lauseella – ensimmäisellä virkkeellä evankeliumissaan ja Uudessa Testamentissa.

1 Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.

Matteuksen 1:1 1:1
Jeesus, Daavid ja Abraham historiallisella aikajanalla

Hän ei ollut ainoastaan ​​Aabrahamin poika kuten kaikki juutalaiset, vaan hän oli myös kuuluisan kuningas Daavidin jälkeläinen! Mikä muu teema voisi herättää suurempia odotuksia? Ei tietenkään joulupukki.

Jeesuksen syntymä uudelleen kerrottu

Mitkä olivat Jeesuksen syntymän olosuhteet? Matthew kertoo meille, hämmästyttävän yksityiskohtaisesti.

18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

19 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.

20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: “Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.”

22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:

23 “Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä

25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Matteuksen 1:18-25

Neitsyt syntymä

Matteus vie meidät nopeasti suoraan syvään kiistaan, sillä hän kertoo meille varmasti, että Maria oli neitsyt synnyttäessään. Luukas, toinen evankeliumin kirjoittaja, antaa lisätietoja tapahtumasta.

26 Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,

27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

28 Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: “Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi.”

29 Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa.

30 Niin enkeli sanoi hänelle: “Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.

31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.

32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,

33 ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.”

34 Niin Maria sanoi enkelille: “Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?”

35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: “Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Luukkaan 1:26-35

Yllättäen, rabbiiniset juutalaiset lähteet paljastavat uskonsa neitseelliseen syntymään. Neytsyt syntymän teema ulottuu Aadamiin ja Eevaan asti, ja sen ihmeellinen luonne näkyi Iisakin syntymässä.

Luukkaan yksityiskohdat Jeesuksen syntymästä

Nöyrät paimenet tulevat tapaamaan kuningasta

Luukas jatkaa Jeesuksen syntymän tapahtumia:

2 Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.

Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.

Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.

Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,

verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.

Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.

Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.

PAIMENET JEESUKSEN SYNTYMÄSSÄ

Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.

Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

10 Mutta enkeli sanoi heille: “Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:

11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.

12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa.”

13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:

14 “Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!”

15 Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: “Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti”.

16 Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.

17 Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.

18 Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.

19 Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.

20 Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.

Luukkaan 2:1-20

Viisaat vierailevat Betlehemissä

Viisaiden vierailu sisältyy yleensä syntymätarinaan. Matthew kirjoittaa:

2 Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana, niin katso, tietäjiä tuli itäisiltä mailta Jerusalemiin,

ja he sanoivat: “Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan.”

Kun kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja koko Jerusalem hänen kanssaan.

Ja hän kokosi kaikki kansan ylipapit ja kirjanoppineet ja kyseli heiltä, missä Kristus oli syntyvä.

He sanoivat hänelle: “Juudean Beetlehemissä; sillä näin on kirjoitettu profeetan kautta:

‘Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia’.”

Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät tykönsä ja tutkiskeli heiltä tarkoin, mihin aikaan tähti oli ilmestynyt.

Ja hän lähetti heidät Beetlehemiin sanoen: “Menkää ja tiedustelkaa tarkasti lasta; ja kun sen löydätte, niin ilmoittakaa minulle, että minäkin tulisin häntä kumartamaan”.

VIISAAT LÖYTÄVÄT JEESUKSEN

Kuultuaan kuninkaan sanat he lähtivät matkalle; ja katso, tähti, jonka he olivat itäisillä mailla nähneet, kulki heidän edellään, kunnes se tuli sen paikan päälle, jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen.

10 Nähdessään tähden he ihastuivat ylen suuresti.

11 Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, avasivat aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa ja suitsuketta ja mirhaa.

Matteuksen 2:1-11
Kaukaa tietäjät tulevat katsomaan kuningasta

Ei-juutalaiset taikurit tulevat kaukaa kohtaamaan “juutalaisten kuninkaan”. Sillä välin, Herodes Suuren johdolla hallitseva juutalainen järjestelmä, “häiriintyy” uutisista kuninkaansa syntymästä. Tämä ennakoi kuvion, joka on pysynyt muuttumattomana viimeiset 2000 vuotta.

Jeesuksen tuleminen juutalaisen linssin läpi

Itse asiassa, Jeesuksen joulun syntymäkertomus jatkaa kertomusta, joka kuvaa häntä juutalaisena arkkityyppinä, joka siunaisi kaikkia kansoja – myös minua ja sinua. Kaksituhatta vuotta aikaisemmin, alkaen Aabrahamin tarinasta (vuonna 2000 eaa.), Jumala oli luvannut

Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.”

1 Mooseksen 12:3

Tämä johti Aabrahamin pyhiinvaellukselle luvattuun maahan hänen vanhuudessaan. Kuitenkin kului monta vuotta ennen kuin hänen poikansa Iisak syntyi. Iisakin syntymä Aabrahamin sadannena vuotena oli aivan yhtä ihmeellinen kuin Jeesuksen syntymä neitseestä. Jeesuksen syntymä heijastaa Iisakin syntymää, korostaakseen tätä juutalaisen roolin arkkityyppiä.

TOISTETTU JUUTALAISTEN PROFEETTOJEN KAUTTA

Toivo tulevasta siunauksesta kaikille kansoille sai ratkaisevan käänteen vuosisatoja myöhemmin, kun Jumala, profeetta Jesajan (700 eKr.) kautta, kehotti kaikkia kansoja:

Jeesus, Jesaja ja Daavid historiallisella aikajanalla

49 Kuulkaa minua, te merensaaret, ja tarkatkaa, kaukaiset kansat. Herra on minut kutsunut hamasta äidinkohdusta saakka, hamasta äitini helmasta minun nimeni maininnut.

Jesaja 49:1

Sitten Jumala esitteli tulevan “palvelijansa” Israeliksi, juutalaisen kansan arkkityypiksi tai ruumiillistumaksi.

Ja hän sanoi minulle: “Sinä olet minun palvelijani, sinä Israel, jossa minä osoitan kirkkauteni”.

Jesajan 49:3

Tuodakseen tämän siunauksen kaikille kansoille (pakanoille)

hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.

Jesajan 49:6

Mutta samalla, tämä palvelija pysyisi oudosti vastenmielisenä omaa kansaansa kohtaan.

Näin sanoo Herra, Israelin lunastaja, hänen Pyhänsä, syvästi halveksitulle, kansan inhoamalle, valtiaitten orjalle: Kuninkaat näkevät sen ja nousevat seisomaan, ruhtinaat näkevät ja kumartuvat maahan Herran tähden, joka on uskollinen, Israelin Pyhän tähden, joka on sinut valinnut.

Jesajan 49:7

Joulu paljastaa tämän “siunauksen” kaksinkertaisen täyttymyksen, kun kansat ympäri maailmaa juhlivat joulua, kun Jeesuksen oma kansa ei tunnusta häntä.

Lisäksi, monet meistä kansoissa eivät enää ymmärrä Jeesuksen tai hänen tehtävänsä merkitystä. Saatamme muistaa hänet jouluna, mutta muuten hän on yksinkertaisesti kulttuurinen jäänne eurooppalaisesta esitieteellisestä aikakaudesta.

Jeesuksen tutkiminen juutalaisen linssin kautta

Ehkä osa ongelmasta liittyy kristikunnan kansoihin, jotka eivät enää näe Jeesusta juutalaisesta näkökulmasta. Kun Matteus ja Luukas aloittivat kertomuksen hänen syntymästään, neljä evankeliumia etenivät tässä täysin juutalaisessa Jeesuksen kuvauksessa.

Näin tehdessään, evankeliumit esittävät rohkean hypoteesian, että Jeesus ruumiillistaa koko Israelin kansan. Heidän näkökulmastaan, ​​Jeesus on Israelin arkkityyppi, mestarisuunnitelma, täyttymys tai, loppuun saattaminen.

Voiko tämä hypoteesi kuitenkin saada tukea?

Mitä eroa sillä on meille?

Jeesuksen tutkiminen tämän juutalaisen linssin läpi, tekee hänen henkilöstään ja tehtävästään elävän, todellisen, ja henkilökohtaisesti merkityksellisen, sen sijaan, että se olisi haalistunut ja etäinen, kuten se näyttää olevan monille meistä. Jeesus erottuu jumalallisen suunnitelman kontekstista. Voimme siis olla tekemisissä hänen kanssaan tavalla, joka tekee hänestä suuren ja elävän, sellaisen kuin hän oli aikalaistensa silmissä – jolloin voimme ymmärtää, mitä hänen luvattu “siunauksensa” ja “valo kansoille” tarkoittaa.

Joten jatkamme Jeesuksen tutkimista tämän juutalaisen linssin läpi. Tarkastelemme hänen ja ensimmäisen israelilaisen Iisakin syntymän välistä yhteyttä, mikä viittaa Jeesuksen rooliin kansansa kanssa. Sitten jatkamme hänen lapsuuden selviytymislentoaan, jota kuvataan Anne Frankin tarinassa, ja jatkamme hänen rooliaan kaikkien ihmisten siunauksena.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *