Skip to content

Jeesus Parantaa: Voimakkaalla Sanalla

Bernard Kouchner

Vaikuttava ranskalainen lääkäri-poliitikko, Bernard Kouchner, perusti lääkeaputoimiston Lääkärit ilman rajoja (Lääkärit ilman rajoja), koska hän vietti aikaa Biafran alueella Nigeriassa, verisen Biafran sodan aikana, kun hän pyrki parantamaan ja pelastamaan haavoittuneita. MSF:stä on tullut maailmanlaajuinen lääkeaputoimisto, joka tunnetaan puolueettomuudestaan. MSF yrittää hoitaa ja pelastaa mitä tahansa konfliktialueen tai luonnonkatastrofin osapuolta rodusta tai uskonnosta riippumatta. 

MSF logo

MSF:n perustamisen jälkeen, Kouchnerista tuli Ranskan terveysministeri kolme kertaa, sekä vasemmisto- että oikeistohallituksiin. YK nimitti Kouchnerin YK-lähettilääkseen Kosovoon, perustamaan toimivia hallitusrakenteita Kosovon parantamiseksi brutaalin onnettomuuden Kosovon sodan 1998-99 entisessä Jugoslaviassa jälkeen. Jerusalem Post arvioi Kouchnerin maailman 15. vaikutusvaltaisimmaksi juutalaiseksi hänen panoksensa ihmisten ja kansojen parantamiseen.

Sairaus ja paraneminen muinaisista juutalaisista perinteistä

Parantuminen sairauksista on pitkään ollut tärkeä teema juutalaisille. Ajattele näitä sanoja, jotka Jeremia kirjoitti Raamatussa yli 2500 vuotta sitten.

12 Sillä näin sanoo Herra: Paha on sinun vammasi, kipeä on saamasi isku.

13 Ei kukaan aja sinun asiaasi; sinun haavaasi ei paranneta, se ei kasva umpeen.

14 Kaikki sinun rakastajasi ovat sinut unhottaneet, sinua he eivät kysy. Sillä niinkuin vihollista lyödään, olen minä sinua lyönyt, kovalla kurituksella, koska sinun rikoksesi on suuri, sinun syntisi monilukuiset.

17 Sillä minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, Siion, jolla on nimenä ‘hyljätty’, ‘se, josta ei kukaan välitä’.

Jeremian 30:17
Historiallinen aikajana Jesajan, Jeremian ja Jeesuksen kanssa

Jeremia kirjoitti Jumalan nimessä, että israelilaisten kansa tarvitsi kansallisen parantumisen. Mutta koska Israel kieltäytyi käymästä tätä parantumista Jeremian päivinä, hänen kohtalonsa osoitti kansallista kipua ja kurjuutta. Jeremia kuitenkin loi vision tulevasta kansallisesta paranemisesta. Hän toisti tämän uudelleen muutaman luvun kuluttua

Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli? Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla, ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?

Jeremia 33: 6

Jeesus parantaja

Viisisataa vuotta sen jälkeen, kun Jeremia oli kirjoittanut nuo sanat, Jeesus ilmestyi. Hänen monista poikkeuksellisista ominaisuuksistaan ​​nousi esiin hänen kykynsä ja halukkuutensa parantaa ihmisiä. Kuten Bernard Kouchner ja MSF, Jeesus jakoi tämän parantumisen vapaaehtoisesti ihmisille rodusta, sukupuolesta, politiikasta ja konflikteista riippumatta. Toisin kuin Kouchner ja muut nykyajan parantajat, Jeesuksen ensisijainen parantamiskeino oli puhuminen. Katsomme joitain evankeliumiin tallennettuja oivallisia esimerkkejä, ja kurkotamme sitten takaisin Vanhaan testamenttiin, tarkastellaksemme niiden merkitystä.

Aiemmin näimme, että Jeesus opetti suurella auktoriteetilla, käyttäen vain sitä auktoriteettia Kristus olisi voinut. Heti hänen opettamisen ”Saarnaa Vuorella” jälkeen, evankeliumi kertoo, että:

8 Kun hän astui alas vuorelta, seurasi häntä suuri kansan paljous.

Ja katso, tuli pitalinen mies ja kumartui maahan hänen eteensä ja sanoi: “Herra, jos tahdot, niin sinä voit minut puhdistaa”.

Niin hän ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi: “Minä tahdon; puhdistu”. Ja kohta hän puhdistui pitalistaan.

Ja Jeesus sanoi hänelle: “Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille”.

Matteuksen 8:1-4

 Jeesus parantaa arvovaltaisella sanalla

Jeesus osoittaa nyt auktoriteettinsa parantamalla spitaalista miestä. Hän vain sanoi, ”Ole puhdas”, ja mies oli sekä puhdistettu, että parantunut. Jeesuksen sanoilla oli valta sekä parantaa että opettaa.

Sitten Jeesus kohtasi “vihollisen”. Roomalaiset olivat tuolloin vihattuja juutalaisten maiden miehittäjiä. Juutalaiset näkivät roomalaiset silloin samalla tavalla kuin jotkut palestiinalaiset suhtautuvat israelilaisiin nykyään. Juutalaisten vihatuimpia olivat roomalaiset sotilaat, jotka usein käyttivät väärin valtaansa. Vielä pahempia olivat roomalaiset upseerit –sadanpäämiehiä”, jotka komensi näitä sotilaita. Jeesus kohtaa nyt sellaisen “vihollisen”. Näin he tapasivat:

Jeesus parantaa sadanpäämiehen

Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä

ja sanoi: “Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa”.

Hän sanoi hänelle: “Minä tulen ja parannan hänet”.

Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: “Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.

Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: ‘Mene’, ja hän menee, ja toiselle: ‘Tule’, ja hän tulee, ja palvelijalleni: ‘Tee tämä’, ja hän tekee.”

10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: “Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;

12 mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.”

13 Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: “Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon.” Ja palvelija parani sillä hetkellä.

Matteuksen 8:5-13

PARANTUMISTA, KUN USKO TUNNISTI AUKTORITEETIN

Jeesuksen sanalla oli niin suuri auktoriteetti, että hän vain sanoi käskyn ja se tapahtui kaukaa. Mutta mikä Jeesusta hämmästytti, oli se, että vain tällä pakanallisella “vihollisella” oli usko tunnistaa Sanansa voiman – että Kristuksella oli valta Sanoa, ja se tulee olemaan. Miehellä, jolla saattaisimme olettaa, ettei ole uskoa (jotka tulevat “vääristä” ihmisistä ja “väärästä” uskonnosta), mutta Jeesuksen näkökulmasta katsottuna hän jonain päivänä liittyisi taivaalliseen juhlaan, kun taas “oikean” uskonnon ja uskonnon edustajat “oikeat” ihmiset eivät. Jeesus varoittaa, ettei uskonto eikä perintö anna taivasta.

Jeesus paransi myös juutalaisia ​​johtajia. Itse asiassa, yksi hänen voimakkaimmista ihmeistään tapahtui, kun hän herätti synagogan johtajan kuolleen tyttären. Evankeliumi kertoo sen näin:

Jeesus herättää synagogan johtajan kuolleen tyttären

40 Kun Jeesus palasi, oli kansa häntä vastassa; sillä kaikki odottivat häntä.

41 Ja katso, silloin tuli mies, nimeltä Jairus, joka oli synagoogan esimies. Ja hän lankesi Jeesuksen jalkojen juureen ja pyysi häntä tulemaan kotiinsa,

42 sillä hänellä oli tytär, ainoa lapsi, noin kaksitoistavuotias, ja se oli kuolemaisillaan. Mutta hänen sinne mennessään väentungos ahdisti häntä.

… Keskeytyi verta vuotavan naisen parantamisessa

43 Ja siellä oli nainen, joka kaksitoista vuotta oli sairastanut verenjuoksua ja lääkäreille kuluttanut kaiken omaisuutensa, eikä kukaan ollut voinut häntä parantaa.

44 Tämä lähestyi takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua, ja heti hänen verenjuoksunsa asettui.

45 Ja Jeesus sanoi: “Kuka minuun koski?” Mutta kun kaikki kielsivät, sanoi Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssaan: “Mestari, väentungos ahdistaa ja pusertaa sinua”.

46 Mutta Jeesus sanoi: “Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta”.

47 Kun nainen näki, ettei hän pysynyt salassa, tuli hän vavisten, lankesi hänen eteensä ja ilmoitti kaiken kansan kuullen, mistä syystä hän oli koskenut häneen ja kuinka hän oli kohta tullut terveeksi.

48 Niin hän sanoi hänelle: “Tyttäreni, uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan”.

…Takaisin kuolleen tyttären luo

49 Hänen vielä puhuessaan tuli joku synagoogan esimiehen kotoa ja sanoi: “Tyttäresi on kuollut; älä enää opettajaa vaivaa”.

50 Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: “Älä pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee”.

51 Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin.

52 Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: “Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu”.

53 Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi.

54 Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: “Lapsi, nouse!”

55 Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.

56 Ja hänen vanhempansa hämmästyivät; mutta Jeesus kielsi heitä kenellekään sanomasta, mitä oli tapahtunut.

Luukkaan 8:40-56

Jälleen kerran, yksinkertaisesti käskyllä, Jeesus herätti nuoren tytön kuolemasta. Uskonto tai uskonnon puute, juutalainen tai ei, ei estänyt Jeesusta parantamasta ihmisiä ihmeellisesti. Missä tahansa hän löysi uskon tai luottamuksen, riippumatta heidän sukupuolestaan, rodusta, tai uskonnostaan, hän käytti valtaansa parantaakseen.

Jeesus parantaa monia, myös ystäviä

Evankeliumi kertoo, että Jeesus meni Pietarin taloon, josta tuli myöhemmin hänen tärkein opetuslapsensa. Kun hän saapui sinne, hän näki tarpeen ja palveli. Kuten tallennettu:

14 Kun Jeesus tuli Pietarin kotiin, näki hän hänen anoppinsa makaavan sairaana kuumeessa.

15 Niin hän koski tämän käteen, ja kuume lähti hänestä; ja hän nousi ja palveli häntä.

16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;

17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: “Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme”.

Matteuksen 8:14-17

Jeesuksella oli valta pahoja henkiä kohtaan, jotka hän karkotti ihmisistä yksinkertaisesti ”sanalla”. Nykyään käytämme useammin termiä “mielenterveys” kuin “pahat henget”, mutta tavoite pysyy samana – henkinen ja emotionaalinen hyvinvointi. Sitten evankeliumi muistuttaa meitä siitä, että profeetat olivat ennustaneet, että hänen sairauden poistaminen olisi merkki Kristuksen saapumisesta. 

Isaiah ennakoi parannuksia

Jesaja aikajanalla Jeesuksen kanssa

Raamatun profeetta Jesaja oli profetoinut 750 vuotta ennen Jeesusta, mutta puhui ensimmäisessä persoonassa (minä), ja tulevan Kristuksen = ”voideltu” puolesta ennusti että:

61 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,

julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,

panemaan Siionin murheellisten päähän – antamaan heille – juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva “vanhurskauden tammet”, “Herran istutus”, hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Jesajan 61:1-3

Jesaja oli ennustanut että tuleva Kristus (=voideltu) toisi hyviä uutisia” (=evankeliumi) köyhille, ja lohduttaisi ja vapauttaisi ihmisiä. Monet eivät nykyään usko evankeliumin kertomuksia Jeesuksen parantumisesta. Ne eivät kuitenkaan olleet vain Matteuksen ja Luukkaan mielikuvituksista peräisin olevia hurskaita myyttejä. Ne ovat linjassa paljon aikaisempien profeetallisten kirjoitusten kanssa, jotka ennustivat nämä parantumiset erehtymättömäksi merkiksi Kristuksen tunnistamiseksi. Jeesuksen kyky parantaa vastasi Jeremian antamaan diagnoosiin, täytti Jesajan ennustuksen ja tarjoaa meille toivoa parantumisesta, jos vastaamme uskossa hänen auktoriteettinsa osoittamiseen. 

Jumalan sana

Se, että hän parantui niin usein yksinkertaisesti puhumalla “sanaa”, osoittaa evankeliumin väitteen, ettei hän ollut vain Kristus vaan myös

1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

Johanneksen 1:1

Jeesuksella oli sellainen valta, että häntä kutsuttiin myös ”Jumalan sanaksi“. Seuraavaksi nähdään, miten luonto itse alistui hänen Sanalleen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *