Skip to content

Aabraham: Kuinka Jumala Antaa

Aabraham eli 4000 vuotta sitten, matkustaen nykyajan Israeliin. Hänelle luvattiin poika, josta tulisi “suuri kansakunta”, mutta hänen täytyi odottaa, kunnes hän oli hyvin vanha nähdäkseen poikansa syntymän. Juutalaiset ja arabit tulevat nykyään Aabrahamista, joten tiedämme, että lupaus toteutui ja että hän on tärkeä henkilö historiassa suurten kansojen isänä.

Aabraham oli nyt hyvin iloinen nähdessään poikansa Iisakin kasvavan mieheksi. Mutta sitten Jumala koetteli Aabrahamia vaikealla tehtävällä. Jumala sanoi:

“Mene hakemaan Isaac, ainoa poikasi, jota rakastat! Vie hänet Morian maahan, niin minä näytän sinulle vuoren, jossa sinun on uhrattava hänet minulle alttarin tulessa.” (1. Moos. 22:2)

Tätä on vaikea ymmärtää! Miksi Jumala pyytäisi Aabrahamia tekemään tämän? Mutta Aabraham oli oppinut luottamaan Jumalaan – vaikka hän ei ymmärtäisi

… nousi aikaisin seuraavana aamuna… ja lähti Iisakin ja kahden palvelijan kanssa paikkaan, jonne Jumala oli käskenyt hänen mennä. (1. Moos. 22:3)

Kolmen päivän matkan jälkeen he pääsivät vuorelle. Sitten

…kun he saavuttivat paikkaan, josta Jumala oli kertonut hänelle, Abraham rakensi alttarin ja asetti puut sen päälle. Seuraavaksi hän sitoi poikansa ja laittoi hänet puun päälle. Sitten hän otti veitsen ja valmistautui tappamaan poikansa. (1. Moos. 22: 9-10)

Aabraham oli valmis tottelemaan Jumalaa. Juuri silloin, tapahtui jotain merkillistä

Mutta Herran enkeli huusi taivaasta: “Abraham! Abraham!”

“Tässä minä olen!” hän vastasi.

“Älä satuta poikaa tai vahingoita häntä millään tavalla!” enkeli sanoi. “Nyt tiedän, että tottelet todella Jumalaa, koska olit valmis tarjoamaan hänelle ainoan poikasi.”

Abraham katsoi ylös ja näki pässin tarttuneena sarvistaan pensaissa. Niinpä hän otti pässin ja uhrasi sen poikansa sijaan. (1. Moos. 22: 11-13)

Viime hetkellä Iisak pelastettiin kuolemasta. Abraham näki pässin, ja uhrasi sen sijaan. Jumala oli hankkinut pässin, ja pässi uhrattiin Iisakin sijaan.

Tässä haluaisin esittää kysymyksen. Onko pässi tässä tarinan vaiheessa kuollut vai elossa?

Miksi kysyn? Koska Aabraham kertoo nyt paikan nimen, mutta useimmat ihmiset missaavat sen merkityksen. Tarina jatkuu…

Aabraham antoi tälle paikalle nimen “Herra antaa”. Ja nytkin ihmiset sanovat: “Herran vuorella sitä tarjotaan.” (1. Moos. 22:14)

Toinen kysymys: Onko nimi, jonka Aabraham antoi tälle paikalle (“Herra antaa”) menneessä, nykyisessä, vai tulevassa aikamuodossa?

Katse tulevaisuuteen, ei menneisyyteen

Se on selvästi tulevaisuuden aikamuodossa. Monet ihmiset ajattelevat, että Aabraham ajatteli, nimetessään tuota paikkaa, pässiä jonka Jumala oli antanut hänelle uhrattavaksi Iisakinsa sijaan. Mutta kun Aabraham antoi paikan nimen, tuo pässi oli jo kuollut ja uhrattu. Jos Abraham ajatteli tuota pässiä – jo kuollut ja uhrattu – hän olisi nimennyt sen ”Herra on tarjonnutmenneessä aikamuodossa. Ja loppukommentti olisi ‘Ja nytkin ihmiset sanovat: “Herran vuorella se oli tarjottu”‘. Mutta nimi katsoo tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Abraham ei ajattele jo kuollutta pässiä. Hän nimeää sen jollekin muulle – tulevaisuudessa. Mutta mikä?

Missä se paikka on?

Muista, missä tämä uhri tapahtui, nimetty tarinan alussa:

(“Mene hakemaan Iisak,… vie hänet Morian maahan “)

Tämä tapahtui “Moriahissa”. Missä se on? Se oli erämaata Aabrahamin päivinä (2000 eKr.), jossa oli vain muutamia pensaita, villipässi, ja Aabraham & Iisak tuolla vuorella. Mutta tuhat vuotta myöhemmin (1000 eKr.), kuningas Daavid rakensi sinne Jerusalemin kaupungin, ja hänen poikansa Salomo rakensi sinne ensimmäisen juutalaisen temppelin. Luimme myöhemmin Vanhassa Testamentissa, että:

Sitten Salomo alkoi rakentaa HERRAN temppeliä Jerusalemiin Morian vuorelle… (2 Aikakirja 3:1)

Moriahin vuoresta tuli Jerusalem, juutalainen kaupunki, jossa oli juutalainen temppeli. Nykyään se on juutalaisille pyhä paikka, ja Jerusalem on Israelin pääkaupunki.

Abrahamin ja Jeesuksen uhri

Ajatellaanpa hieman Jeesuksen titteleitä. Jeesuksen tunnetuin nimike on ‘Kristus’. Mutta hänellä oli muita titteleitä, kuten

Seuraavana päivänä Johannes näki Jeesuksen tulevan luokseen ja sanoi: “Katso, Jumalan karitsa , joka ottaa pois maailman synnin. (Johannes 1:29)

Jeesusta kutsuttiin myös Jumalan Karitsaksi. Ajattele Jeesuksen elämän loppua. Missä hänet pidätettiin ja ristiinnaulittiin? Se oli Jerusalemissa (joka on sama kuin “Moriah-vuori”). Siinä sanotaan hyvin selvästi, että:

Hän [Pilatus] sai tietää, että Jeesus oli Herodeksen vallan alainen. Herodes oli tuohon aikaan Jerusalemissa , joten Pilatus lähetti Jeesuksen hänen luokseen. (Luukas 23:7)

Jeesuksen pidätys, oikeudenkäynti ja kuolema tapahtui Jerusalemissa (= Morian vuorella). Aikajana näyttää tapahtumat, jotka ovat tapahtuneet Moriah-vuorella.

Tärkeimmät tapahtumat Moriah-vuorella

Takaisin Aabrahamiin. Miksi hän antoi sille paikalle nimen tulevassa aikamuodossa ”HERRA tarjoaa”? Iisak pelastettiin viime hetkellä, kun hänen tilalleen uhrattiin pässi. Kaksituhatta vuotta myöhemmin, Jeesusta kutsutaan “Jumalan Karitsaksi” ja hänet uhrataan samassa paikassa – jotta sinä ja minä voisimme myös elää.

Jumalallinen suunnitelma

On kuin mieli olisi yhdistänyt nämä kaksi tapahtumaa, joita erottaa 2000 vuoden historia. Ainutlaatuisen yhteyden tekee se, että ensimmäinen tapahtuma viittaa myöhempään tapahtumaan tulevan ajan nimellä. Mutta mistä Abraham olisi voinut tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuisi? Kukaan ihminen ei tiedä tulevaisuutta, varsinkaan niin kaukana tulevaisuudesta. Vain Jumala voi tietää tulevaisuuden. Tulevaisuuden ennakointi ja näiden tapahtumien tapahtuminen samassa paikassa on todiste siitä, että tämä ei ole ihmisen suunnitelma, vaan Jumalan suunnitelma. Hän haluaa meidän ajattelevan tätä kuten selitetään alla

Abrahamin uhri Morianvuorella on merkki, osoittamassa Jeesuksen uhriin

Hyviä uutisia kaikille kansoille

Tällä tarinalla on myös lupaus sinulle. Tämän tarinan lopussa, Jumala lupaa Aabrahamille että:

“…and through your offspring kaikki kansat maan päällä will be blessed because you have obeyed me” (Genesis 22:18)

Jos kuulut johonkin ”maan päällä olevista kansoista”, tämä on lupaus sinulle Jumalan ”siunauksesta”.

Mikä tämä “siunaus” sitten on? Miten saat sen? Ajattele tarinaa. Aivan kuten pässi pelasti Iisakin kuolemasta, niin Jeesus, Jumalan Karitsa, pelastaa meidät uhrillaan samassa paikassa, kuoleman vallasta. Jos tämä on totta, se olisi varmasti hyvä uutinen.

Aabrahamin uhri Morian vuorella on tärkeä tapahtuma muinaisessa historiassa. Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa muistavat ja juhlivat sitä nykyään. Mutta se on myös tarina sinulle, joka elät 4000 vuotta myöhemmin. Sen teemaa jatketaan Mooseksen kanssa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *