Skip to content

Kuten Mooses: Opetus valtavallalla vuorella

Guru (गुरु) tulee sanoista “Gu” (pimeys) ja “Ru” (valo) sen alkuperäisessä sanskritissa. Guru opettaa hälventämään tietämättömyyden pimeyttä, todellisen tiedon valolla. Puhuessaan Galilean rannoilla, Jeesus osoitti tämän, opettamalla niin vaikuttavalla tavalla että hänen vaikutuksensa tuntuisi vielä 1900 vuotta myöhemmin ja kaukana Intiassa, kautta Mahatma Gandhiin.

Gandhin ja Jeesuksen vuorisaarna

Englannissa, 1900 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen, nuori intialainen lakiopiskelija, tunnettu nykyään nimellä Mahatma Gandhi (tai Mohandas Karamchand Gandhi), sai Raamatun. Kun hän luki Jeesuksen opetuksia, jotka tunnetaan nimellä Saarnaa vuorella, hän kertoo

“Vuorisaarna, joka meni suoraan sydämeeni.”

MK Gandhi, Omaelämäkerta TAI Tarina kokeistani totuuden kanssa. 1927 s. 63

Jeesuksen opetus “toisen posken kääntämisestä” antoi Gandhille käsityksen muinaisesta hindujen käsitteestä vahingoittamattomuudesta ja tappamattomuudesta. Gandhi jalosti myöhemmin tätä opetusta poliittiseksi voimaksi Satyagrahassa, hänen väkivallattoman yhteistyön Britannian hallitsijoiden kanssa. Useita vuosikymmeniä kestänyt satyagraha johti Intian itsenäisyyteen Isosta-Britanniasta, suurin osin rauhanomaisella tavalla. Jeesuksen opetus laukaisi kaiken tämän. 

Mitä Jeesus siis opetti?

Jeesuksen saarna vuorella

Paholaisen koettelemuksen jälkeen, Jeesus alkoi opettaa. Hänen pisin sanomansa evankeliumissa on nimeltään Saarnaa vuorella. Voit lukea kokonaisen saarnan, mutta kohokohdat annetaan tässä. Sitten katsomme takaisin Moosekseen, saadaksemme syvemmän näkemyksen.

Jeesus opetti:

21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ‘Älä tapa’, ja: ‘Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion’.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ‘Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ‘Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.

23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,

24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.

26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.

AVIORIKOS

27 Te olette kuulleet sanotuksi: ‘Älä tee huorin’.

28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

AVIOERO

31 On sanottu: ‘Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan’.

32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

VALAT

33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ‘Älä vanno väärin’, ja: ‘Täytä Herralle valasi’.

34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,

35 älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;

36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;

37 vaan olkoon teidän puheenne: ‘On, on’, tahi: ‘ei, ei’. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.

SILMÄ SILMÄSTÄ

38 Te olette kuulleet sanotuksi: ‘Silmä silmästä ja hammas hampaasta’.

39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;

40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;

41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.

42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.

RAKKAUS VIHOLLISIA KOHTAAN

43 Te olette kuulleet sanotuksi: ‘Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.

44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?

47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”

Vuorisaarna paljastaa auktoriteetin

Jeesus opetti muodossa “Te olette kuulleet, että se on sanottu… mutta minä sanon teille…”. Tässä rakenteessa, hän lainasi ensin Moosekselta, ja laajensi sitten käskyn soveltamisalaa sisäisiin motiiveihin, ajatuksiin, ja sanoihin. Jeesus opetti, ottamalla Mooseksen kautta tiukat käskyt, ja tekemällä niistä jopa paljon vaikeampia tehdä!

Mutta mikä on merkittävää, on tapa, jolla hän laajensi Mooseksen lain käskyjä. Hän teki sen oman auktoriteettinsa perusteella. Hän sanoi yksinkertaisesti: “Mutta minä kerron teille…” ja sillä hän lisäsi komennon laajuutta. Tämä auktoriteetti, jonka hän yksinkertaisesti oletti, iski hänen kuuntelijaansa.

28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,

29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

Matteuksen 7:28-29

Jeesus opetti suuren auktoriteetin omaavana. Aiemmat Raamatun profeetat välittivät viestejä Jumalalta ihmisille, mutta täällä se oli erilaista. Miksi Jeesus saattoi opettaa näin? Psalmi 2, jossa “Kristus” ennakoitiin ensin otsikkona, kuvasi Jumalan puhuvan Kristukselle tällä tavalla

Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

Psalmien 2:8

Jumala antoi “Kristukselle” vallan kansoille, maan ääriin asti. Niinpä Jeesus, Kristuksena, vaati vallan opettaa kuten hän teki.

Jeesus suhteessa Moosekseen ja Daavidiin, jotka vastaavasti kirjoittivat tulevasta Profeettasta ja Kristuksesta

Profeetta ja vuorisaarna

Itse asiassa, kauan ennen, Mooses oli ennustanut “profeetan” tulemisen, joka olisi ainutlaatuinen opetustavassaan. Mooses oli kirjoittanut

18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.

19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.

5 Mooseksen 18:18-19

Opettaessaan, kuten hän teki, Jeesus käytti valtaansa Kristuksena ja täytti Mooseksen profetian tulevasta Profeettasta, joka opettaisi Jumalan “sanojen suussa” valtuudella. Hän oli sekä Kristus että Profeetta.

Jeesus & Mooses

Itse asiassa, Jeesus halusi vertailla Moosekseen, koko tavalla jolla hän piti vuorisaarnan. Pitämään tämän saarnan…

5 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.

Matteuksen 5:1

Miksi Jeesus nousi vuorelle? Huomaa, mitä Mooses oli tehnyt saadakseen sen Kymmenen käskyä..

Herra laskeutui Siinain vuoren huipulle ja kutsui Mooseksen vuoren huipulle. Niin Mooses nousi ylös (19Mo 20:XNUMX)

Mooses “nousi” vuorelle vastaanottaakseen kymmenen käskyä. Kun Jeesus samoin “nousi” vuorelle, hän otti Mooseksen roolin. Tämä on järkevää, koska Profeetta kuka oli tulossa, olisi

18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.

5 Mooseksen 18:18

Profeetan täytyi olla kuin Mooses, ja koska Mooses nousi vuorelle antamaan opetuksensa, niin myös Jeesus teki. 

Jumalan suunnitelma osoitettu sen Harmoniassa ja Yhtenäisyydessä

Tämä osoittaa ajatuksen ja aikomusten yhtenäisyyden, joka ulottuu yli tuhat vuotta. Vain yksi mieli voi kattaa niin pitkän aikavälin – Jumalan. Tämä osoittaa, että tämä on Hänen suunnitelmansa. Ihmisiltä peräisin olevat suunnitelmat ovat ristiriidassa muiden ihmisten kanssa. Katsokaa lukemattomia poliittisia ja taloudellisia suunnitelmia, jotka ovat ristiriidassa keskenään. Mutta tämä suunnitelma osoittaa yhtenäisyyttä ja harmoniaa, joka ulottuu läpi historian – osoitus siitä, että jumalallinen on käynnistänyt sen.

Aloitamme uuden aikakauden

Vaikka Jeesus ja Mooses nousevat vuorelle mallina toisilleen, heidän opetuksensa vastaanottajat eivät niin tehneet. Jeesus pyysi opetuslapsensa nousemaan ylös vuorelle, ollakseen lähellä häntä, kun hän istui ja opetti. Mutta kun Mooses sai kymmenen käskyä…

21 Niin Herra sanoi Moosekselle: “Astu alas ja varoita kansaa tunkeutumasta lähelle Herraa, häntä nähdäkseen, sillä silloin heistä monta kaatuu.

22 Papitkin, jotka saavat lähestyä Herraa, pyhittäkööt itsensä, ettei Herra heitä tuhoaisi.”

2 Mooseksen 19:21-22

Ihmiset, jotka saivat kymmenen käskyä, eivät voineet mennä lähelle vuorta kuolemantuhoissa, mutta Jeesuksen seuraajat saattoivat istua hänen kanssaan vuorella, kun hän opetti. Tämä osoitti uuden aikakauden aamunkoittoa, jolle oli ominaista läheisyys Jumalaan eikä etäisyys Hänestä. Kuten Uusi testamentti selittää

18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.

19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,

Efesolaisille 2:18-19

Jeesus osoitti, sillä kuinka hänen kuulijansa istuivat hänen kanssaan, että meille oli nyt avautumassa tie “hänen perheensä jäseniksi”.

Mutta hänen viestinsä selitti myös mitä hän odotti “perheensä jäseniltä”.

Sinä ja minä ja vuorisaarna

Tämä saarna saattaa hämmentää sinut. Kuinka kukaan voi elää tällaisten käskyjen mukaan, jotka koskevat sydäntämme ja vaikuttimiamme? Mikä oli Jeesuksen Kristuksen tarkoitus? Näemme vastauksen hänen loppulauseestaan.

48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”

Matteuksen 5:48

Huomaa, että tämä on käsky, ei ehdotus. Hän vaati sitä meiltä että olemme täydellisiä!

Miksi?

Koska Jumala on täydellinen, ja jos aiomme olla hänen perhekuntansa jäseniä, ei mikään vähempää kuin täydellinen kelpaa. Usein ajattelemme, että ehkä yksinkertaisesti enemmän hyviä kuin huonoja tekoja – että se riittää. Mutta jos näin olisi, ja Jumala antaisi meidän liittyä hänen perhekuntaansa, tuhoaisimme Hänen huoneensa täydellisyyden ja muuttaisimme sen sotkuksi, joka meillä on tässä maailmassa. Se on meidän himo, ahneus, viha, joka tuhoaa elämämme täällä tänään. Jos liitymme Hänen perheeseensä, joka on edelleen tuon himon, ahneuden ja vihan orjia, niin tuosta perheestä tulee nopeasti tämän maailman kaltainen – täynnä meidän aiheuttamia ongelmia.

Itse asiassa, suuri osa Jeesuksen opetuksista keskittyi sisäiseen sydämeemme, ulkoisen seremonian sijaan. Ajattele, kuinka muualla hän keskittyy sisäiseen sydämeemme.

20 Ja hän sanoi: “Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.

21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.

23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.”

Markuksen 7:20-23

Täydellinen koti meille

Täydellinen sisäinen puhtaus on siis vaadittu standardi Hänen perheelleen. Jumala päästää vain “täydelliset” täydelliseen perheeseensä. Mutta se herättää valtavan ongelman.

Kuinka pääsemme tähän kotitalouteen, jos emme ole täydellisiä?

Se täysi mahdottomuus olla tarpeeksi täydellisiä voi saada meidät epätoivoon.

Mutta sitä hän haluaa! Kun epätoivomme olla koskaan tarpeeksi hyviä, kun lakkaamme luottamasta omiin ansioihin, meistä tulee “hengeltään köyhiä”. Ja Jeesus, aloittaessaan koko tämän saarnan, sanoi:

“Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.

Matthew 5: 3

Viisauden alku meille on se, että emme hylkää näitä opetuksia, koska ne eivät koske meitä. Ne koskevat! Standardi on “Ole täydellinen‘. Kun annamme tämän standardin vajota sisään, ja ymmärrämme, että emme pysty siihen, voimme olla valmiita hyväksymään apua, jota hän haluaa antaa, sen sijaan, että riipumme omiin ansiomme.

Tämä on askel, jonka hänen opetuksensa pakottaa meidät ottamaan. Seuraavaksi, näemme Jeesuksen osoittavan valtaa, jonka hänen opetuksensa oli ottanut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *