Skip to content

Jeesuksen Kaste: Mitä Se Merkitsee Sinulle?

Ihmiset tuntevat vaistomaisesti olevansa “epäpuhtaita”. Tiedämme tämän, koska vaikka uskontojen ja perinteiden välillä on monia eroja maailmassa, ne kaikki vedottavat johdonmukaisesti vedellä pesemisen tarpeen lähestyessään jumalallista. 

Muslimit harjoittelevat wudua, eli rituaalipesua, ennen rukousta. Hindulaisuuden käytäntöihin kuuluu uiminen pyhissä joissa, kuten Gangesissa – puhdistaakseen itsensä ennen pyhiä juhlia. Buddhalaiset munkit peseytyvät vedessä ennen meditaatiota. Shintot käyvät läpi haraen, eli rituaalipesun, ennen jumalanpalvelusta. Juutalaiset harjoittavat Tevilahia (koko kehon upottaminen mikveen tai kylpyyn), erityisesti ennen pyhiä juhliaan. Kristikunnassa kaste täyttää samanlaisen tehtävän.

Eri kirkot harjoittavat kastetta hieman eri tavoilla, mutta Jeesuksen kasteen kautta Johannes Kastaja näyttää esimerkkiä.

Mooseksen kaste

Vaikka tämä saa eniten huomiota, Raamatun kaste juontaa juurensa kauan ennen Jeesuksen aikaa. Apostoli Paavali kirjoittaa:

10 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi

1 Korinttilaisille 10:1-2
Meren ylittäminen Mooseksen alla oli Israelin kansallinen kaste

Paavali viittaa israelilaisten poislähtöön Egyptistä, juuri pääsiäisen jälkeen, sillä hetkellä jolloin Punainen meri erottui ja israelilaiset kävelivät sen läpi. Kuten kirjattiin Exodus 14, egyptiläiset yrittivät seurata, mutta menehtyivät, kun vesimuurit kaatuivat heidän päälleen heidän jahtaaessaan israelilaisia ​​halki jakautuneen meren. Mooseksen johtamat israelilaiset “kastettiin Moosekseksi”, kun he kävelivät Punaisen meren läpi. Siitä tuli heidän kansallinen kasteensa.

Jeesuksen kaste heijastaa Israelin kastetta

Jeesuksen kaste laajentaa mallia

Tutkimme evankeliumin kuvaamista Jeesuksesta Israelin täyttymyksenä tai ruumiillistumana. Hänen ihmeellinen syntymä oli samanlainen kuin Iisakin syntymä, Samoin kuin hänen Pako Herodekselta, joka oli Jaakobin/Israelin rinnalla. Jeesuksen kaste jatkaa mallia. Miksi Jeesus meni kasteelle? Hän ei tarvinnut puhdistusta. Johannes Kastaja sanoi näin paljon, kun Jeesus lähestyi häntä kasteelle, kuten Matteuksen evankeliumi kertoo:

13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.

14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: “Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!”

15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus”. Silloin hän salli sen hänelle.

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

Matteuksen 3:13-16
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen

Jeesus ei tarvinnut kastetta puhdistautuakseen epäpuhtaudesta. Hän oli jo puhdas sisältä, joten mikään fyysinen ei voinut tehdä hänestä saastaista. Mutta hänen kasteensa oli toinen osoitus hänen mallistaan ​​Israelin kanssa. Kuten Israel kävi läpi kasteen, niin hän kävi myös kasteen läpi.

Kaste… kupit

Mitä “kaste” tarkoittaa evankeliumeissa? Voimme vastata tämän, panemalla merkille kuinka evankeliumit käyttävät tätä sanaa. Kommenttina juutalaisten rituaalipesusta, Mark huomauttaa, että:

Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,

ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.

Markuksen 7:3-4

Sana “pesu” tulee näkyviin kolme kertaa. Alkuperäisessä kreikassa ensimmäinen pesu (v3:ssa) on nipsōntai, tavallinen sana pesulle. Mutta ne kaksi muuta pesuja jakeessa 4 ovat kasteellisia – kaste! Niinpä juutalaiset ‘kastivat’ itsensä ja kuppinsa, kun he pesevät ne! Kaste tarkoitti yksinkertaisesti puhdistautumista upottamalla veteen.

Vesikaste ei ole ongelma

Vaikka monet pitävät vesikastetta kristikunnassa pystyvän puhdistamaan meidät, Uusi Testamentti selittää puhdistuksemme aktiivisen lähteen.

18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,

19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

1 Pietarin 3:18-22

Tässä se selventää, että “lian poistaminen kehosta”, joka on jonkinlainen rituaalinen fyysinen pesu, ei ole kaste, joka pelastaa. Pikemminkin se on “puhtaan omantunnon lupaus Jumalalle” – sisäinen parannus, jota Johannes Kastaja opetti – Se säästää. Se pelastaa meidät, kuten jae 18 selittää, koska Jeesus itse on vanhurskas (hengellisesti puhdas), jotta hän tuo meidät Jumalan luo kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta

Kaste Jeesukseen

Itse asiassa, me tarvitsemme kasteen, emme veteen, vaan itse Jeesukseen, kuten Raamattu selittää

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Roomalaisille 6:3-4

 Luottamalla Jeesukseen, hän pesee meidät ja siten voimme “elätä uutta elämää”.

Tuo “uusi elämä” sisältää kyvyn voittaa kiusaukset ja synnin. Jeesus osoittaa tarkalleen kuinka hän tekee tämän, sillä mitä hän kävi läpi kasteensa jälkeen. Hän meni autiomaahan 40 päiväksi, paholaisen koettelemaan, jälleen kerran mallina Israelista, joka oli käynyt koettelemuksia autiomaassa 40 vuoden ajan heti Mooseksen kasteen jälkeen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *